Avui vaig a parlar de mesura. Què és mesurar? Mesurar és quantificar
una determinada magnitud, per el que implica que vaig a xerrar de diferents
magnituds.
Els infants des de ben petits van mesurant i ho fan d´una
manera molt específica, tal qual ho han fet els nostres avantpassats.
El fet de mesurar
és imprescindible per a tota la humanitat, en un primer moment els homes
mesuraven en un període antropomètric, amb el seu cos (mans, peus, palms...) i
desprès en un període ergonomètric. Ara us preguntareu que perquè dic açò. Bé els
infants, tots passen de mesurar amb el seu cos per desprès mesurar amb un
instrument.
Nosaltres com a
futures mestres, haurem de ajudar-los en aquest procés, i constructivament,
deixar que ells mateixos mesuren amb les seves estratègies.
Haurem de tenir
en conte que mesurar és comparar també, i que els nens i nenes comparen de dues
formes, mitjançant una comparació directa (mesurant-se cara a cara) o amb
comparació indirecta en la que es veuen obligats a utilitzar una estratègia per
mesurar.
Hem de potenciar
que siguin els propis infants els que decideixin les seves pròpies unitats de
mesura, ja que com hem esmentat a la entrada anterior, ells han de ser capaços de
resoldre els seus conflictes i situacions problemàtiques, recordeu que
l´aprenentatge per descobriment, la experimentació i la investigació és
fonamental per a desenvolupar un bon pensament matemàtic.
Les diferents
magnituds que treballarem a l´aula seran:
·
LONGITUD/DISTANCIA:
Es una magnitud
fàcil de treballar perquè és visible. Als infants els hi agrada molt veure les
distancies, si alguna cosa és llarga o curta, ample o estreta, ets. Un bon
exemple per treballar-lo en classe pot
ser el joc de la petanca, o inclús mesurar-se entre ells mateixos.
A més a més
podem fer propostes de comparació i d´ordenació.
·
SUPERFICIE
Per tal de que
els alumnes interioritzin aquesta magnitud hem de proposar moltes activitats de
collage, mosaics, fer comparacions per exemple entre un triangle i un quadrat
per tal de que vegin que han de fer una comparació indirecta, i perquè no? Mesurar
la superfície de la taula amb contes, ja que tots tindrem contes a les nostres
aules d´infantil. Fer un aprenentatge vivencial amb pròpies eines de la nostra
vida quotidiana, ja que les unitats de mesura de m2 no les utilitzarem en
infantil. Comprovarem si un objecte és gran / petit, extens o menys extens, ets.
·
VOLUM/
CAPACITAT
Per tal de
diferenciar, el volum és el que ocupa una cosa en l´espai, i la capacitat és el
que cap dins de la cosa. Per experimentar en si un objecte està ple o buit, és
gran o petit, si cap molt o poc, haurem d´oferir oportunitats d´experimentació,
jo proposí amb diferents recipients que càpiga la mateixa quantitat de líquid ,
degut a que els infants han de pensar, han de veure els mateixos què passa quan
operen amb quantitats.
·
MASSA/
PES
En infantil
treballarem amb el pes que tracta de com la massa es veu atirada per la terra. Els
alumnes sempre fan la primera part que és pesar les coses amb el seu propi cos,
amb comparacions directes, i desprès un bon exercici serà el que siguin els
propis nins i nines els que construeixin la seva pròpia balança. Mitjançant la
balança poden pesar tant de forma directa, un objecte que volen saber que pesa
més que un altre, com de forma indirecta. És ací quan faran servir les seves pròpies
unitats de mesura, que poden fer saquets d´arròs, clips, ets.
Esmentar que la
balança que varen crear les meves companyes de classe na Patri i na Celia
m´agradà molt perquè està pensada per que la facin ells mateixos, amb un bric
de llet, un tros de xalambrí i dos gotets de plàstic, tot molt manipulable i
fàcil per a infants de P5.
Es important que
siguin els propis nins i nines els que experimentin ja que és una magnitud en
la qual la percepció en enganya, el pes no es veu.
·
TEMPS
Aquesta magnitud
és molt difícil de quantificar, el temps és difícil , és molt personal i
subjectiu. Ni es veu, ni es toca, però ho treballarem amb la seqüència de successos,
les coses que passen abans i altes després.
Mitjançant
rutines els infants van aprenent com passa el temps. Hem de fomentar el treball
de la seqüencia temporal i les duracions.
Jo us proposi a
tots els lectors, que feu les rutines de llavar les manetes amb un rellotge
d´arena, o de rentar-se les dents amb rellotge d´arena, és molt visual i els
alumnes podran veure el pas del temps, veure quant els hi queda de temps per
fer aquesta rutina.
A més a més
penso que fer activitats de manualitats amb una vela i marques per veure el pas
del temps, haurien d´estar presents a totes les aules d´infantil.
·
DINERS
Aquesta magnitud
encanta als alumnes, i hem d´aprofitar aquesta motivació ja que haurem de tenir
monedes a les nostres aules, malgrat que sigui una magnitud discreta i que no
es pot mesurar.
Els diners no
guarden relació amb la grandària de les coses, i el nostre objectiu en P4 i P5
serà treballar amb euros sencers.
És important que
siguin els propis alumnes els que posin el preu a les coses, oferir situacions
reals amb joc simbòlic, que una compren coses i altres facin de venedor, fer el
nostre racó de la tendeta. Les monedes
que oferirem seran 1 euro, 2 euros bitllets de 5 euros i bitllets de 10 euros
(com a molt).
L´objectiu serà
que facin equivalències, es a dir, una moneda de 2 euros equival a 1€+1€, per
desprès passar a fer les equivalències amb bitllets esmentats.
Aprofitem
aquesta motivació que està molt present amb l’esperit humà, el propi entorn és
motivador i contextualitzador.
No hay comentarios:
Publicar un comentario