jueves, 5 de febrero de 2015

LA GEOMETRIA





Sempre he pensat que la geometria es reduïa a estudiar cossos i figures geomètriques, però ara sé que no. Segurament molta gent estava com jo, però la geometria és més que això, és també la comprensió del espai que ens envolta, la capacitat que tenim d´orientar-nos en l´entorn, de fer una escultura (que tant en va costar l´any passat a l´assignatura de dibuix), d´aparcar el cotxe, ets.


El coneixement de l´espai es fa per 3 fases:


  1. Treballar amb els moviments del seu propi cos
  2. Amb materials
  3. Per últim i sols per a consolidar amb fitxes.

En moltes escoles tracten aquest tema oblidant-se del que acabo de dir però estic segura que jo no ho faré el dia de demà.es importar diferenciar les edats en nins tant petits. En P3 ens dedicarem a que siguin els propis alumnes els que experimentin mitjançant el seu cos el que són línies rectes i corbes, podrem pintar un circuit a la sala de psicomotricitat amb cinta aïllant per tal de que s´arrastrin com a cucs seguin les línies i verbalitzar com a mestres tots els moviments que estan fent, si fan girs, ets.


Desprès poden representar l´experiència que han experimentat.

A p4 deixarem que dibuixen aquestes línies rectes, podrem experimentar molt amb diferents materials, amb figures geomètriques, com els blocs lògics de Dienes, per exemple, o podrem agafar amb goma eva diferents formes per fer una paisatge, com una casa que podria ser un romboide per al sostre, un rectangle per la casa, quadrats per les finestres, ets.


En podem fer circuits a la sala de psicomotricitat i fer cercar el tresor per tal de després fer una mapa del tresor i puguin descentralitzar-se, per exemple. 
Els famosos tangrams també són una bona opció.


No ens podem oblidar de la simetria, veure com les imatges canvien amb un miralls, amb creacions de maderetes de fusta que tenen que tornar a reproduir com si fos un miralls, ets. La ment d´una mestra té que estar plena de creativitat, i gaudir de totes les activitats verbalitzant amb el vocabulari corresponent.


Donar oportunitats per a pensar, per aprofundir els aprenentatges és molt important, tenir diferents materials.


Esmentar que l´orientació es pot educar i que nosaltres a educació infantil podrem fer activitats lúdiques per tal de fer un bon estudi de la geometria en totes les seves arrels.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario