Sempre he pensat
que la geometria es reduïa a estudiar cossos i figures geomètriques, però ara
sé que no. Segurament molta gent estava com jo, però la geometria és més que
això, és també la comprensió del espai que ens envolta, la capacitat que tenim
d´orientar-nos en l´entorn, de fer una escultura (que tant en va costar l´any
passat a l´assignatura de dibuix), d´aparcar el cotxe, ets.
El coneixement
de l´espai es fa per 3 fases:
- Treballar amb els moviments del seu propi cos
- Amb materials
- Per últim i sols per a consolidar amb fitxes.
En moltes
escoles tracten aquest tema oblidant-se del que acabo de dir però estic segura
que jo no ho faré el dia de demà.es importar diferenciar les edats en nins tant
petits. En P3 ens dedicarem a que siguin els propis alumnes els que
experimentin mitjançant el seu cos el que són línies rectes i corbes, podrem
pintar un circuit a la sala de psicomotricitat amb cinta aïllant per tal de que
s´arrastrin com a cucs seguin les línies i verbalitzar com a mestres tots els
moviments que estan fent, si fan girs, ets.
Desprès poden representar l´experiència que han experimentat.
A p4 deixarem que dibuixen aquestes línies rectes, podrem experimentar molt amb diferents materials, amb figures geomètriques, com els blocs lògics de Dienes, per exemple, o podrem agafar amb goma eva diferents formes per fer una paisatge, com una casa que podria ser un romboide per al sostre, un rectangle per la casa, quadrats per les finestres, ets.
A p4 deixarem que dibuixen aquestes línies rectes, podrem experimentar molt amb diferents materials, amb figures geomètriques, com els blocs lògics de Dienes, per exemple, o podrem agafar amb goma eva diferents formes per fer una paisatge, com una casa que podria ser un romboide per al sostre, un rectangle per la casa, quadrats per les finestres, ets.
En podem fer
circuits a la sala de psicomotricitat i fer cercar el tresor per tal de després
fer una mapa del tresor i puguin descentralitzar-se, per exemple.
Els famosos tangrams també són una bona opció.
Els famosos tangrams també són una bona opció.
No ens podem
oblidar de la simetria, veure com les imatges canvien amb un miralls, amb
creacions de maderetes de fusta que tenen que tornar a reproduir com si fos un
miralls, ets. La ment d´una mestra té que estar plena de creativitat, i gaudir
de totes les activitats verbalitzant amb el vocabulari corresponent.
Donar
oportunitats per a pensar, per aprofundir els aprenentatges és molt important,
tenir diferents materials.
Esmentar que
l´orientació es pot educar i que nosaltres a educació infantil podrem fer
activitats lúdiques per tal de fer un bon estudi de la geometria en totes les
seves arrels.
No hay comentarios:
Publicar un comentario