jueves, 5 de febrero de 2015

ELS NOMBRES A EDUCACIÓ INFANTIL




Hola a tots! Avui Soc aquí amb tots vosaltres per xerrar de nombres i d' operacions i fer les reflexions pertinents al respecte.

En primer lloc vull contar-vos que a la meva època a l'escola tota l'assignatura de matemàtiques des de be petits es reduïa a l'aprenentatge d'algoritmes, primer les sumes, després les restes, multiplicacions, divisions, equacions ...ets i així successivament. Ningú es preocupava si entenies o no, i el mes important, es valorava la rapidesa, la qual cosa feia que jo sentirà una angoixa terrible.

Be deixant la meva súper experiència a l'escola, vull compartir amb tothom com he gaudit amb aquest bloc de l'assignatura i he après que en infantil es de vital importància donar oportunitats als infants Per. A fer càlculs mentals.

El més important és que els nins i nines interioritzin els nombres des del 0 fins al 9,  en educació infantil, i sabre que cada etapa, cada curs podran comprendre fins una quantitat. En P3 només comprendran fins al 3, P4 fins al 5 (més o manco) i P5 ja fins al 9.
Jo abans de les classes pensava que quan dient fins el nombre 9 que era una mica curt, que no era suficient i que els infants podien arribar a quantitats molt mes elevades però no em parava a aprofundir mes enllà. Ara se que es el nombre màxim que  els infants poden  entendre-les i interioritzar-los. Encara que sàpiguen contar be no significa que tenen assolit el concepte de quantitat  i cal que reconeguin la invariància  de la quantitat Per. Tal de començar a operar amb els nombres.

Per començar a contar aquests tenen que tenir la sèrie numèrica internitzada, la seqüencia verbal, ajudant a consolidar aquestes estructures, crec que la millor forma és mitjançant cançons, contes populars, poesies, ets. A més a més he après de la importància de donar oportunitats als nins per a que subtilitzin mitjançant activitats, preguntant-los que facin estimacions. Es important fomentar les estimacions des del principi, malgrat que siguin desbaratades.

El concepte de quantitat el tenen que tenir molt assolit abans de fer problemes de estructura additiva.
Les nostres activitats per fomentar el pensament matemàtic i concretament els nombres i les seves operacions les presentarem mitjançant 3 situacions:

  Situacions de canvi
  situacions de comparació
  Situacions de combinacions

Sempre en les nostres activitats haurem d'observar com els alumnes fan les resolucions d'aquestes, i quines estratègies fan servir ja que ens hi donaran moltíssima informació de en quin punt es troben aquests.

Esmentar que he après les passes que s'han de servir a l'hora de presentar les activitats :

  Plantejar les activitats o problemes de forma directa
  Que es Puguin reproduir amb material, en l´aula trobarem molt de material, llapisseres, motxilles, ets.
  El plantejarem sempre verbalment , sense utilitzar les paraules clau.
  I assegurar-nos que els infants comprenen el significat.

Tot això en un ambient distens.

He après que primer va el concepte i després la simbologia, potenciar el càlcul mental i treballar els quantificadors des de ven petits.
Cal respectar el procés de cada infant, fomentar les ganes de descobrir sense imposar les típiques fitxetes i sempre jugant, de manera lúdica. Hem de ser conscients que haurem de tenir un ampli ventall d'activitats Per. Al mateix grup classes ja que ens trobarem diferents ritmes d'aprenentatge, diferents estils de nins i nines, infants amb NEE, ets o així no adaptar-nos a tots.

Per finalitzar us deixo unes activitats i idees Per. Jugar a l'aula amb els nombres, com vegeu estan molt contextualitzades, tenim que ser molt meticulosos amb aquest punt Per. A posar en situacions als nins i nines.


 "LA CASTANYERA DE LA TARDOR"


En l´arribada de la tardor, la mestra amb els infants de l´aula contextualitza l´aula, la decoren i amb paper continu fan entre tots un mural amb la castanyera, la pinten, peguen les fulles, pinten l´arbre del mural i comencen a fer el seu projecte de la tardor. La mestra demanarà l´ajut de les famílies, ja que considerem que les famílies tenen que participar en els aprenentatges dels seus fills i gaudir tots junts, que consistirà en portar informació de la tardor, com ara refranys, contes i històries, fruits, murals, tot de lliure elecció. Tot el material anirà col•locat al racó de la tardor que la mestra ha preparat amb tot el grup classe i on hi ha una taula per posar tot el material.
Els infants manipularan tot el material, faran preguntes, resoldran conflictes, hauran experimentat amb ell mitjançant safates d´experimentació (recordem que és un petit projecte amb una durada considerable) i un dia la mestra proposarà l´activitat següent.
La mestra amagarà els fruits per l´aula o inclús pel pati, per exemple, darrere del racó de la pintura, o en el racó de la lectura, en els columbis del pati, en la canastra, etc.
En segon lloc prepararà unes safates o cistelles que tindran el signe gràfic 0, 1, 2 , 3 (recordem que volem treballar fins el 3) fet de goma eva per fer-lo més vistos.
Per contextualitzar l´activitat la mestra farà un petit resum de la tardor diguem com ja sabeu a la tardor tenim molts fruits com les castanyes, les pinyes, els ametlers i llegeix aquesta historieta per tal de motivar una miqueta més als infants:
La mestra conta la història de la castanyera, que quan arriba la tardor fa molta feina.


A continuació presentarà en el racó de la tardor les safates o cistelles buides amb diferents nombres del 0 fins al 3 i amb targeta identificaria del fruit que hi correspon. Exemple una safata amb el 3 i amb la foto de la pinya.
Explicarem als alumnes que la castanyera està trista perquè tenia tanta feina i que ha perdut els fruits que correspon a cada cistella. Dons la mestra diu que tots tenim avui una missió especial, ser els ajudants de la castanyera i que haurem de trobar els fruits, podem ajudar-nos però hem de cercar castanyes i  pinyes i col•locar-les a la cistella que i correspon i 3 castanyes i fer el mateix. Hi ha varies cistelles o safates de cada. Les peces estan per l´aula i pel pati...així que mans a l´obra!
Els infants van a buscar les tres peces de fruit i les depositen a la cistella corresponent. Han de fixar-se de col•locar-les bé, i si una cistella ja té dues pinyes haurà de posar únicament una pinya més.

La solució és per exemple:


En la cistella que hi ha un cero (0) no té que haver ninguna
En la cistella amb símbol gràfic 2 pinyes sols hauran de haver  pinyes.
En la cistella de 3 castanyes sols hauran 3 castanyes.


El diàleg posterior: 


  • Quantes pinyes hi ha en cada cistella?
  • Hi ha moltes, poques o ninguna?
  • Perquè hem de depositar tres objectes en cada safata o cistella?
  • Que significa la representació gràfica del nombre 3?


La avaluació serà:

No volem guanyadors ni perdedors sinó el treball cooperatiu i entre tot el grup classe arribar a construir l´aprenentatge de forma lúdica.
L´observació serà la nostra eina fonamental per avaluar si els infants ha aconseguit el nostre objectiu, si fan les correspondències adequades i sempre donant oportunitats per a que verbalitzen les seves construccions mentals. Mai els hi donarem la solució ja que el que volem és que ells arribin a aquestes deduccions. Si no hi arribin el que haurem de fer és plantejar diferents activitats per ajudar-los.



 Un altra activitat serà per a P4 i tractarà al voltant de les famílies: LA MEVA FAMÍLIA


La mestra tutora donarà a cada infant una cartolina per que se la porten a les seves cases i que amb l´ajut de les seves famílies estampin una mà de cada membre de la família. Normalment no hi ha més de cinc membres en les famílies, ja que és el nombre màxim que volem interioritzar.
Repartirem les cartolines seran de cinc colors: 5 infants amb blanca,  5 infants amb cartolines vermelles, 5 infants amb cartolines blaves, 5 infants amb cartolines verdes i 5 infants amb cartolines taronges.

Quan tinguin la cartolina hauran de tornar-la a classe per tal de treballar amb elles.


Com cada dia, fem una estoneta de relaxació amb la lectura d´un conte per part de la mestra, en aquesta ocasió, el conte de Teo i la seva família.

Ens coneixem. Parlarem de les nostres famílies en el racó de l´assemblea. Tots els infants tindran el seu torn de paraula i ens explicarà tota el grup la seva cartolina amb l´estampació de les mans, per exemple una nina amb una mà del seu pare, una altra de la seva mare, una altra del seu germà i un altra que es la seva. En total 4 mans de 4 membres de la família.


Per tal de començar l´activitat, la mestra anirà donant consignes que tots els infants ( grups de 3)  hauran de seguir, comencem:

  • Fer agrupacions de cartolines (veurem si les fan per colors).
  • Agrupar totes les cartolines que tenen el mateix nombre de mans.
  • Observar i dir quin es el grup on hi ha més cartolines i per tan més mans tenen i perquè.
  • Reconèixer els nombres cardinals mitjançant les ordenacions.
  • Ordenar-les de més a menys.
Fer altres agrupacions i perquè les han fet. 

Esper que us agradin! 



No hay comentarios:

Publicar un comentario