Hola a tots!
Avui Soc aquí amb tots vosaltres per xerrar de nombres i d' operacions i fer
les reflexions pertinents al respecte.
En primer lloc
vull contar-vos que a la meva època a l'escola tota l'assignatura de matemàtiques
des de be petits es reduïa a l'aprenentatge d'algoritmes, primer les sumes, després
les restes, multiplicacions, divisions, equacions ...ets i així successivament.
Ningú es preocupava si entenies o no, i el mes important, es valorava la rapidesa,
la qual cosa feia que jo sentirà una angoixa terrible.
Be deixant la
meva súper experiència a l'escola, vull compartir amb tothom com he gaudit amb
aquest bloc de l'assignatura i he après que en infantil es de vital importància
donar oportunitats als infants Per. A fer càlculs mentals.
El més important
és que els nins i nines interioritzin els nombres des del 0 fins al 9, en educació infantil, i sabre que cada etapa,
cada curs podran comprendre fins una quantitat. En P3 només comprendran fins al
3, P4 fins al 5 (més o manco) i P5 ja fins al 9.
Jo abans de les classes
pensava que quan dient fins el nombre 9 que era una mica curt, que no era
suficient i que els infants podien arribar a quantitats molt mes elevades però
no em parava a aprofundir mes enllà. Ara se que es el nombre màxim que els infants poden entendre-les i interioritzar-los. Encara que sàpiguen
contar be no significa que tenen assolit el concepte de quantitat i cal que reconeguin la invariància de la quantitat Per. Tal de començar a operar
amb els nombres.
Per començar a
contar aquests tenen que tenir la sèrie numèrica internitzada, la seqüencia
verbal, ajudant a consolidar aquestes estructures, crec que la millor forma és
mitjançant cançons, contes populars, poesies, ets. A més a més he après de la importància
de donar oportunitats als nins per a que subtilitzin mitjançant activitats,
preguntant-los que facin estimacions. Es important fomentar les estimacions des
del principi, malgrat que siguin desbaratades.
El concepte de
quantitat el tenen que tenir molt assolit abans de fer problemes de estructura additiva.
Les nostres
activitats per fomentar el pensament matemàtic i concretament els nombres i les
seves operacions les presentarem mitjançant 3 situacions:
• Situacions de
canvi
• situacions de comparació
• Situacions de
combinacions
Sempre en les
nostres activitats haurem d'observar com els alumnes fan les resolucions
d'aquestes, i quines estratègies fan servir ja que ens hi donaran moltíssima informació
de en quin punt es troben aquests.
Esmentar que he après
les passes que s'han de servir a l'hora de presentar les activitats :
• Plantejar les
activitats o problemes de forma directa
• Que es Puguin
reproduir amb material, en l´aula trobarem molt de material, llapisseres, motxilles,
ets.
• El plantejarem
sempre verbalment , sense utilitzar les paraules clau.
• I assegurar-nos
que els infants comprenen el significat.
Tot això en un ambient distens.
He après que
primer va el concepte i després la simbologia, potenciar el càlcul mental i
treballar els quantificadors des de ven petits.
Cal respectar el
procés de cada infant, fomentar les ganes de descobrir sense imposar les típiques
fitxetes i sempre jugant, de manera lúdica. Hem de ser conscients que haurem de
tenir un ampli ventall d'activitats Per. Al mateix grup classes ja que ens trobarem
diferents ritmes d'aprenentatge, diferents estils de nins i nines, infants amb
NEE, ets o així no adaptar-nos a tots.
Per finalitzar
us deixo unes activitats i idees Per. Jugar a l'aula amb els nombres, com vegeu
estan molt contextualitzades, tenim que ser molt meticulosos amb aquest punt
Per. A posar en situacions als nins i nines.
"LA CASTANYERA DE LA TARDOR"
En l´arribada de
la tardor, la mestra amb els infants de l´aula contextualitza l´aula, la
decoren i amb paper continu fan entre tots un mural amb la castanyera, la
pinten, peguen les fulles, pinten l´arbre del mural i comencen a fer el seu
projecte de la tardor. La mestra demanarà l´ajut de les famílies, ja que
considerem que les famílies tenen que participar en els aprenentatges dels seus
fills i gaudir tots junts, que consistirà en portar informació de la tardor, com
ara refranys, contes i històries, fruits, murals, tot de lliure elecció. Tot el
material anirà col•locat al racó de la tardor que la mestra ha preparat amb tot
el grup classe i on hi ha una taula per posar tot el material.
Els infants
manipularan tot el material, faran preguntes, resoldran conflictes, hauran
experimentat amb ell mitjançant safates d´experimentació (recordem que és un
petit projecte amb una durada considerable) i un dia la mestra proposarà
l´activitat següent.
La mestra
amagarà els fruits per l´aula o inclús pel pati, per exemple, darrere del racó
de la pintura, o en el racó de la lectura, en els columbis del pati, en la
canastra, etc.
En segon lloc
prepararà unes safates o cistelles que tindran el signe gràfic 0, 1, 2 , 3
(recordem que volem treballar fins el 3) fet de goma eva per fer-lo més vistos.
Per
contextualitzar l´activitat la mestra farà un petit resum de la tardor diguem
com ja sabeu a la tardor tenim molts fruits com les castanyes, les pinyes, els
ametlers i llegeix aquesta historieta per tal de motivar una miqueta més als
infants:
La mestra conta
la història de la castanyera, que quan arriba la tardor fa molta feina.
A continuació
presentarà en el racó de la tardor les safates o cistelles buides amb diferents
nombres del 0 fins al 3 i amb targeta identificaria del fruit que hi correspon.
Exemple una safata amb el 3 i amb la foto de la pinya.
Explicarem als
alumnes que la castanyera està trista perquè tenia tanta feina i que ha perdut
els fruits que correspon a cada cistella. Dons la mestra diu que tots tenim
avui una missió especial, ser els ajudants de la castanyera i que haurem de
trobar els fruits, podem ajudar-nos però hem de cercar castanyes i pinyes i col•locar-les a la cistella que i
correspon i 3 castanyes i fer el mateix. Hi ha varies cistelles o safates de
cada. Les peces estan per l´aula i pel pati...així que mans a l´obra!
Els infants van
a buscar les tres peces de fruit i les depositen a la cistella corresponent.
Han de fixar-se de col•locar-les bé, i si una cistella ja té dues pinyes haurà
de posar únicament una pinya més.
La solució és per exemple:
El diàleg posterior:
La avaluació serà:
No volem guanyadors ni perdedors sinó el treball cooperatiu i entre tot el grup classe arribar a construir l´aprenentatge de forma lúdica.
Un altra activitat serà per a P4 i tractarà al voltant de les famílies: LA MEVA FAMÍLIA
La solució és per exemple:
En la cistella
que hi ha un cero (0) no té que haver ninguna
En la cistella
amb símbol gràfic 2 pinyes sols hauran de haver pinyes.
En la
cistella de 3 castanyes sols hauran 3 castanyes.El diàleg posterior:
- Quantes pinyes hi ha en cada cistella?
- Hi ha moltes, poques o ninguna?
- Perquè hem de depositar tres objectes en cada safata o cistella?
- Que significa la representació gràfica del nombre 3?
La avaluació serà:
No volem guanyadors ni perdedors sinó el treball cooperatiu i entre tot el grup classe arribar a construir l´aprenentatge de forma lúdica.
L´observació
serà la nostra eina fonamental per avaluar si els infants ha aconseguit el
nostre objectiu, si fan les correspondències adequades i sempre donant
oportunitats per a que verbalitzen les seves construccions mentals. Mai els hi
donarem la solució ja que el que volem és que ells arribin a aquestes
deduccions. Si no hi arribin el que haurem de fer és plantejar diferents
activitats per ajudar-los.
Un altra activitat serà per a P4 i tractarà al voltant de les famílies: LA MEVA FAMÍLIA
La mestra tutora
donarà a cada infant una cartolina per que se la porten a les seves cases i que
amb l´ajut de les seves famílies estampin una mà de cada membre de la família.
Normalment no hi ha més de cinc membres en les famílies, ja que és el nombre
màxim que volem interioritzar.
Repartirem les
cartolines seran de cinc colors: 5 infants amb blanca, 5 infants amb cartolines vermelles, 5 infants
amb cartolines blaves, 5 infants amb cartolines verdes i 5 infants amb
cartolines taronges.
Quan tinguin la cartolina hauran de tornar-la a classe per tal de
treballar amb elles.
Com cada dia, fem una estoneta de relaxació amb la lectura d´un conte
per part de la mestra, en aquesta ocasió, el conte de Teo i la seva família.
Ens coneixem. Parlarem de les nostres famílies en el racó de
l´assemblea. Tots els infants tindran el seu torn de paraula i ens explicarà
tota el grup la seva cartolina amb l´estampació de les mans, per exemple una nina amb una mà
del seu pare, una altra de la seva mare, una altra del seu germà i un altra que
es la seva. En total 4 mans de 4 membres de la família.
Per tal de
començar l´activitat, la mestra anirà donant consignes que tots els infants (
grups de 3) hauran de seguir, comencem:
- Fer agrupacions de cartolines (veurem si les fan per colors).
- Agrupar totes les cartolines que tenen el mateix nombre de mans.
- Observar i dir quin es el grup on hi ha més cartolines i per tan més mans tenen i perquè.
- Reconèixer els nombres cardinals mitjançant les ordenacions.
- Ordenar-les de més a menys.
Esper que us agradin!
No hay comentarios:
Publicar un comentario